
Ing. Lucie Malátová, MBA (50 let), vystudovala Vysokou školu ekonomie a managementu, pracuje na Ministerstvu kultury, kde má na starosti rozpočet, státní pokladnu a závěrečný účet. Předtím OSVČ v oblasti financí, členka dozorčí rady Židovského muzea v Praze, milovnice kultury, in-line bruslení, cyklistiky a koček i psů. Je členkou KDU-ČSL.
Dělejme správné věci správně. Štíhlý úřad, silná Praha 16.
Jaký máš vztah k Radotínu?
Začátkem 20. století si můj pradědeček František Ježek vyhlédl tehdy průmyslový Radotín jako místo k dobrému rodinnému životu. Byl to opravdu chytrý muž, nemýlil se. A já jsem v Radotíně strávila většinu svého života, stejně jako moji dva synové.
Tvému pradědečkovi se Radotín líbil. Jak se ale líbí dnes tobě?
Celá městská část se v posledních letech mění a já si nemyslím, že se pro nás mění k lepšímu. Není mi to lhostejné, a proto jsem několik let členem kontrolního výboru zastupitelstva. Věnujeme zde čas stížnostem, peticím a důsledně kontrolujeme hospodaření městské části.
Radotín se skutečně výrazně mění, to nelze nevidět. Kde vnímáš ty zápory?
Radnice se bohužel dlouhodobě nebrání další zástavbě a zahušťování města. Nejen nám starousedlíkům to přináší více aut a problémů s parkováním. Snad každý v posledních letech cítí, že se v Radotíně hůře dýchá – v přímém i přeneseném slova smyslu. Je tu mnohem méně prostoru.
Novou výstavbu, tedy třeba novou radnici, ale potřebujeme, ne?
Nesouhlasím. V digitálním světě není nutné mít více úředníků, naopak. Doba covidová ukázala, že nejlepší úřad je ten, na který nemusíte. Již nyní vyřídíte téměř vše z pohodlí domova elektronicky. To je cesta k úsporám v celé státní správě, tím spíše na komunální úrovni. Bylo by tedy vhodné radotínský úřad zeštíhlit, ne stavět nové kanceláře. I na úřadech existují sdílená pracovní místa či home office. Musíme vytvořit moderní otevřený úřad a občany o jeho práci lépe informovat.
Jaké informace ti chybějí?
Jako ekonomka postrádám třeba přehledné čerpání rozpočtu. Pak bychom si před volbami ušetřili oslavné výkřiky na sociálních sítích, kolik úřad „ušetřil“.
Radotín se ústy svých představitelů často chlubí svým vzorným hospodařením. Je ale opravdu tak vzorné? Hlídač státu radotínskou radnici označil za jednu z nejméně průhledných v celé Praze.
Nevím, z jakého důvodu nebyly v minulosti správně zveřejňovány některé smlouvy dle zákona. Možná se jednalo jen o nepozornost či nedodržení termínů. Nicméně Hlídač státu jako nestátní nezisková organizace, jejímž cílem je transparentní státní správa a její efektivní fungování, upozornil na řadu nedostatků na MČ Praha 16. Naše radnice se propadla na spodní místa žebříčku v celé Praze. Vedení radnice se k tomu nijak nevyjádřilo. Je zjevně nutné politiky, kteří denně rozhodují o veřejných penězích, průběžně kontrolovat. A to i na komunální úrovni.
Můžeme opravdu kontrolovat hospodaření obce?
Veřejnost má volný přístup k rozpočtovým a účetním informacím ze všech úrovní státní správy i samosprávy na informačním portálu Ministerstva financí v monitoru státní pokladny. Je dobré si uvědomit, že úřady městských částí nemají žádné „své“ peníze. Vše to jsou peníze ze státního rozpočtu. Úkolem radnice není ušetřit, ale s prostředky správně hospodařit a správně je rozdělit. To je asi nejtěžší rozhodování. Poskytování dotací je složitý proces, který svádí ke korupci na všech úrovních. Proto je nutná transparentnost. Povinností všech státních úředníků je jednat v zájmu občanů České republiky a nezneužívat svého postavení, jak se slibuje při vstupu do státní služby.
Je tedy zjevně co zlepšovat, že?
Samozřejmě. Podfinancované jsou zejména sociální služby. Musíme více myslet na seniory, jichž bude dle známých demografických dat dále přibývat. Musíme jim zajistit důstojné stáří. Konkrétně v Radotíně je nutné rozšířit pečovatelský dům a zkvalitnit jeho služby. Zvýhodnila bych také radotínské děti a seniory tam, kde v rámci zákonů můžeme. Tedy v našich příspěvkových organizacích a v dalších společnostech s vazbou na MČ (např. Radotínská o.p.s.).
Měla bys nějaký konkrétní nápad?
Jako první mě napadá povinná výuka plavání pro žáky ZŠ v místním bazénu zdarma. Jestliže je něco zavedeno jako povinné, neměla by se finanční zátěž svalit na rodiče. Každý občan jako daňový poplatník by měl mít pocit, že za své peníze odevzdané státu něco kvalitního dostává zpět. A na příkladu zvýhodněných městských služeb je to opravdu vidět.
Ekonomická témata se objevují často, ale ve skutečnosti se mnohdy využívají manipulativním způsobem, protože řeči čísel, zákonů a sloupců málokdo dobře rozumí. Lze nějak jednoduše říci, jak by správné hospodaření mělo v případě obce vypadat?
Myslím si, že s výstavbou dalších objektů typu nové kulturní středisko, aula či bazén financovaných z dotací různých operačních programů Evropské unie by obce měly být opatrnější. V blízké budoucnosti tyto ne vždy potřebné stavby zatíží rozpočty velmi výrazným způsobem. Dnes už by hlavním cílem obce či městské části nemělo být stavět, neustále stavět, čerpat finance, a tak plnit pětiletku jako v dobách poválečných. A ty stavby poté používat jako volební lákadlo, co radnice dokáže. Méně je přece někdy více. Je zapotřebí lépe financovat opravy a údržbu stávajících objektů. Stejně tak drobné investice denní potřeby jako jsou mobiliář, dětská hřiště, pítka s vodou či údržba. Takové město bude přívětivé pro obyvatele. A to je přece hlavní cíl dobré radnice. Je opravdu nutné dělat správné věci správně!
Jan-Matěj Rak